Categories: New media

Google diept QR-codes weer op

Kent u de QR-codes nog, die vreemde barcodes die enkele jaren geleden een ware hype waren in marketingland maar op Japan na nooit echt zijn doorgebroken? Indien wel, mag u de volgende alinea overslaan. Indien niet, please read further.

QR-codes of ‘Quick Response‘-codes zijn een Japanse uitvinding en zijn in dat land ook gemeengoed, waarschijnlijk omdat mobiel surfen daar al langer gebruikelijk is. Gebruikers met een camera en de juiste software op hun gsm, kunnen de code scannen, waardoor hun browser automatisch zal starten en de url van de QR-code zal oproepen.

Ondanks de initiële hype rond de codes is de technologie nooit echt aangeslaan. De doorbraak van de smartphones naar het grote publiek zou hier verandering in kunnen brengen. Maar wat de QR-codes vooral een duw in de rug zou kunnen geven, is de steun van Google. Google heeft de codes namelijk opnieuw opgediept en wil ze gaan gebruiken voor zijn ‘Google Favorite Places‘-programma. 100.000 lokale bedrijfjes in de VS zullen eerstdaags een QR-code ontvangen bij wijze van test.

Voorbijgangers die de QR-code scannen, zullen niet alleen informatie ontvangen over het bedrijf, prijzen, reviews door gebruikers enz., maar kunnen dankzij de code ook gebruik maken van exclusieve kortingen.

Via

, , ,

Nicolas Chartier

Buzzing Bees is mijn blog. Ik ben freelance copywriter en eigenaar van Het Teksthuis. Wanneer ik geen copy, redactie of vertalingen aan het uitbroeden ben, hou ik mijn vinger hier aan de reclamepols. Zelf een leuke campagne gezien of gemaakt? Aarzel niet me te contacteren!

Share
Published by
Nicolas Chartier

Recent Posts

Dance Pony Dance

Mobiel internetprovider Three en Wieden+Kennedy hebben met het filmpje Dance Pony Dance een prachtig bewijs…

10 years ago

Het is een afwijking, mijnheer

Ik ben één van die mensen die het reclamecliché "Zet er een hond op, en…

10 years ago

Super Bowl 2013: alle reclamespots van de Super Bowl

Het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens iets heb gepost.…

10 years ago

You need a smartphone. Now.

De Zuid-Amerikaanse operator Claro speelt prachtig in op de verlangens en angsten van de "here…

10 years ago

De geïmporteerde advertentie van DHL

Show, don't tell is één van de beste marketingstrategieën. Velen doen het dan ook, maar…

10 years ago