Categories: Marketing

Het geheim van een goede viral

Josh Warner, de man achter het Amerikaanse The Feed Company, geeft een must-read interview over viral video’s weg in Ad Week. The Feed Company is het bedrijf uit Los Angeles dat achter succesvolle virale campagnes zit als General Motors “Robot” en recent Ray Bans “Catch” (zie hieronder). Warner laat in zijn keuken kijken en stelt duidelijk wat het succes maakt van een goede viral:

 

  • Alles begint bij het creatieve idee. Je mag nog zoveel seeden als je wilt, als je viral niet creatief is, kijkt er geen hond naar.
  • Goede virals maak je niet op twee minuten. Eepybird werkte maar liefst twee maanden aan het Mentos Diet Coke Experiment, dat amper drie minuten duurde.
  • Traditionele ads kan je niet (NIET) snelsnel recycleren tot een viral.
  • Als je doelgroep zich afvraagt “Is dit nu echt of niet?” of kortweg “WTF?!”, ben je al een heel eind op de goede weg (zie Saatchi&Saatchi’s “Dynamite” viral).
  • Het volledige interview lees je hier.

    , ,

    Nicolas Chartier

    Buzzing Bees is mijn blog. Ik ben freelance copywriter en eigenaar van Het Teksthuis. Wanneer ik geen copy, redactie of vertalingen aan het uitbroeden ben, hou ik mijn vinger hier aan de reclamepols. Zelf een leuke campagne gezien of gemaakt? Aarzel niet me te contacteren!

    Share
    Published by
    Nicolas Chartier

    Recent Posts

    Dance Pony Dance

    Mobiel internetprovider Three en Wieden+Kennedy hebben met het filmpje Dance Pony Dance een prachtig bewijs…

    10 years ago

    Het is een afwijking, mijnheer

    Ik ben één van die mensen die het reclamecliché "Zet er een hond op, en…

    10 years ago

    Super Bowl 2013: alle reclamespots van de Super Bowl

    Het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens iets heb gepost.…

    10 years ago

    You need a smartphone. Now.

    De Zuid-Amerikaanse operator Claro speelt prachtig in op de verlangens en angsten van de "here…

    10 years ago

    De geïmporteerde advertentie van DHL

    Show, don't tell is één van de beste marketingstrategieën. Velen doen het dan ook, maar…

    10 years ago