Buzzing Bees

Dagelijkse Dosis Creatieve Communicatie

Het geheim van een goede viral

Josh Warner, de man achter het Amerikaanse The Feed Company, geeft een must-read interview over viral video’s weg in Ad Week. The Feed Company is het bedrijf uit Los Angeles dat achter succesvolle virale campagnes zit als General Motors “Robot” en recent Ray Bans “Catch” (zie hieronder). Warner laat in zijn keuken kijken en stelt duidelijk wat het succes maakt van een goede viral:

 

  • Alles begint bij het creatieve idee. Je mag nog zoveel seeden als je wilt, als je viral niet creatief is, kijkt er geen hond naar.
  • Goede virals maak je niet op twee minuten. Eepybird werkte maar liefst twee maanden aan het Mentos Diet Coke Experiment, dat amper drie minuten duurde.
  • Traditionele ads kan je niet (NIET) snelsnel recycleren tot een viral.
  • Als je doelgroep zich afvraagt “Is dit nu echt of niet?” of kortweg “WTF?!”, ben je al een heel eind op de goede weg (zie Saatchi&Saatchi’s “Dynamite” viral).
  • Het volledige interview lees je hier.

    , ,