Gazet Van Antwerpen stunt met liefdesbrief

Wim’s vrouw haalde enkele dagen geleden onderstaande handgeschreven enveloppe uit de bus, gericht aan haar man. De vermelding Persoonlijk weerhield er haar van hem zelf open te maken, hoe graag ze ook wou.

Toen haar man thuiskwam, duwde ze hem meteen de brief onder de neus en vroeg hem uit. Arme Wim wist natuurlijk van niets. Toch werd de vrouwelijke intuïtie van zijn eega bevestigd: het was een persoonlijke liefdesverklaring. (Doorklikken voor High Res)

De persoon achter de brief had zelfs de moeite gedaan een website op te dragen aan Wim, met Wim’s naam in de url.

Op de website kon Wim een persoonlijkheidstestje afleggen, waaruit bleek dat hij dezelfde persoonlijkheid had als diegene die hem de brief had geschreven: Gazet van Antwerpen.

Om dat te vieren, bood de krant hem een gratis krant aan of een goedkoop abonnement.
Wim en zijn vrouw waren zo onder de indruk, dat ze de brief aan al hun collega’s en vrienden lieten zien. En dat noem ik nu prachtige, originele en bijzonder effectieve communicatie.

Al kan ik me wel inbeelden dat dit soort brieven ook gezinsdrama’s kan veroorzaken, indien ze in de verkeerde handen terechtkomen. Maar ook dat jaagt de verkoop van GVA de hoogte in…

Kan iemand me nú zeggen wie dit gemaakt heeft?

Update: Renault Nederland deed enkele maanden geleden iets gelijkaardigs voor zijn Twingo, maar dan zonder de actie te ondertekenen. Gevolg: echtelijke ruzies, tal van boze reacties en een tweede brief waarin de marketingafdeling haar nederige excuses aanbood. Dit nieuws verscheen in de GVA. Zouden ze de mosterd daar gehaald hebben?

Update: Made by Proximity BBDO

, , , , , ,

Nicolas Chartier

Buzzing Bees is mijn blog. Ik ben freelance copywriter en eigenaar van Het Teksthuis. Wanneer ik geen copy, redactie of vertalingen aan het uitbroeden ben, hou ik mijn vinger hier aan de reclamepols. Zelf een leuke campagne gezien of gemaakt? Aarzel niet me te contacteren!

Share
Published by
Nicolas Chartier

Recent Posts

Dance Pony Dance

Mobiel internetprovider Three en Wieden+Kennedy hebben met het filmpje Dance Pony Dance een prachtig bewijs…

10 years ago

Het is een afwijking, mijnheer

Ik ben één van die mensen die het reclamecliché "Zet er een hond op, en…

10 years ago

Super Bowl 2013: alle reclamespots van de Super Bowl

Het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens iets heb gepost.…

11 years ago

You need a smartphone. Now.

De Zuid-Amerikaanse operator Claro speelt prachtig in op de verlangens en angsten van de "here…

11 years ago

De geïmporteerde advertentie van DHL

Show, don't tell is één van de beste marketingstrategieën. Velen doen het dan ook, maar…

11 years ago