Categories: Viral

Filipijnse thriller is drama

De immens populaire virale video waarin Filipijnse gevangenen ‘Thriller‘ van Michael Jackson naspelen, telt meer dan vijf miljoen views op YouTube en ontving heel wat aandacht. Maar nu komt een heel andere versie bovendrijven.

De gevangenis waarvan sprake is de eigendom van Byron F. Garcia, een Filipijnse security consultant. Die heeft al langer de gewoonte om zijn gevangenen muziekvideo’s te laten naspelen en die vervolgens op YouTube te posten onde nick byronfgarcia. Voor ‘Thriller‘ waren er ook al opvoeringen van Queen‘s Radio Gaga, de YMCA, Sister Act en de Black Eyed Peas. Garcia motiveerde deze oefeningen als volgt in de Filipijnse krant The Sun Star:

“While the goal is to keep the body fit in order to keep the mind fit, such may not actually happen if it is not done in a manner deemed pleasurable. Music, being the language of the soul, is added to that regimen.”

Hoe pleasurable dat voor de gevangenen mag geweest zijn, blijkt uit een Filipijns tv-fragment. Daarin geeft de commentator al een eerste indicatie:

“The main reason why this gimmick was created was Byron’s love of music, that’s why last year he thought of having these people dance. At first, it was really hard to make them dance.”

Garcia geeft zelf bijkomende uitleg:

“These prisoners were all hard-headed. So, well we, we, did some, ya know, uh, some disciplinary measures.”

Tot die maatregelen zouden onder andere dagelijkse repetities van 12 tot 16 uur behoren, met voeten die tot bloedens toe verminkt zijn, verplichte opvoeringen voor de gasten van Garcia, en verdachte verdwijningen van gevangenen die de dansvloer niet opwillen.

Vice Magazine heeft de gevangenis zelf een bezoekje gebracht en kreeg een volledige rondleiding, verplichte opvoering van YMCA incluis. De journalist omschrijft Garcia’s tempel als

“…his personal S&M dungeon, and he doesn’t care if you know it. Why should he? His sister is governor and his dad is a senator. You can’t touch him.”

Garcia zou er onder andere een persoonlijke harem van vrouwelijke gevangenen op na houden, die allemaal zijn naam op hun lichaam getatoeëerd kregen.

, , ,

Nicolas Chartier

Buzzing Bees is mijn blog. Ik ben freelance copywriter en eigenaar van Het Teksthuis. Wanneer ik geen copy, redactie of vertalingen aan het uitbroeden ben, hou ik mijn vinger hier aan de reclamepols. Zelf een leuke campagne gezien of gemaakt? Aarzel niet me te contacteren!

Share
Published by
Nicolas Chartier

Recent Posts

Dance Pony Dance

Mobiel internetprovider Three en Wieden+Kennedy hebben met het filmpje Dance Pony Dance een prachtig bewijs…

10 years ago

Het is een afwijking, mijnheer

Ik ben één van die mensen die het reclamecliché "Zet er een hond op, en…

10 years ago

Super Bowl 2013: alle reclamespots van de Super Bowl

Het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens iets heb gepost.…

10 years ago

You need a smartphone. Now.

De Zuid-Amerikaanse operator Claro speelt prachtig in op de verlangens en angsten van de "here…

10 years ago

De geïmporteerde advertentie van DHL

Show, don't tell is één van de beste marketingstrategieën. Velen doen het dan ook, maar…

10 years ago