De immer sympathieke Lamazone was zo vriendelijk me de onderstaande campagne van condoomshop Condomerie door te sturen. Ik ging hem eerst niet posten omwille van de (weliswaar bedekt) masturberende mannen in het filmpje, maar Lamazone vertelde erbij dat het de eerste reclamecampagne was die ze op Chatroulette zag voorbijkomen en dat wekte mijn nieuwsgierigheid. Ik dook dus opnieuw in het exhibitionistenparadijs genaamd Chatroulette, en kwam met deze top 5 boven (alle video’s zijn geheel suitable for work):
1. Condomerie speelt Bingo
De Nederlandse condoomshop Condomerie scoorde recent een buzz door virtueel HIV te verspreiden via de beroemde/beruchte chatsite. In de video is een schijnbaar topless meisje te zien dat een bordje omhoog houdt met de boodschap:
“BINGO. You’re now in touch with a HIV infected person. Don’t play Russian roulette in real life. Condomerie.com.”
2. French Connection zoekt verleiders
Kledingketen French Connection lanceerde eind februari een wedstrijd waarin het merk mannen opriep een vrouw te verleiden via Chatroulette. De eerste die daarin slaagde en bewijzen kon aanleveren van een date in real life, sleepte voor 250 pond aan kledingcheques in de wacht. De campagne kreeg behoorlijk wat media-aandacht. De wedstrijd is intussen afgelopen, de winnende chat kan u hier alsnog bekijken.
3. Sunny Queen Farms spreads the joy
Sunny Queen Farms is een Australische eierproducent die zich heeft weten te onderscheiden van zijn concurrenten met een even eenvoudig als doeltreffend detail: al hun eieren zijn bedrukt met een smiley. Het merk surfte mee op de Chatroulette-hype door een eimascotte van de dienst gebruik te laten maken en vervolgens een compilatie van de beste chatsessies op YouTube te plaatsen. Het resultaat is een echte feelgoodclip. Merk ook op dat het merk de donkere kant van Chatroulette niet negeert: het ei wendt zijn ogen op een bepaald moment in afschuw af van het scherm. Ik zie het Unilever niet meteen doen.
4. De aprilvis van Dr. Pepper
5. Harley-Davidson verkiest de weg
Keep it simple, stupid. Dat is wat het Duitse reclamebureau Sassenbach moet gedacht hebben toen het een eenvoudige webcam op een zwart blad richtte met daarop het Harley-Davidson-logo en de tekst “Sorry. I’m on the road.” Het in de video vernoemde resultaat van 170.000 contacten in één week zal waarschijnlijk wat overdreven zijn, maar het idee is daarom niet minder goed.
Hebt u andere campagnes gezien die een plaatsje in deze lijst verdienen? Aarzel dan niet om ze in de comments te plaatsen…
Mobiel internetprovider Three en Wieden+Kennedy hebben met het filmpje Dance Pony Dance een prachtig bewijs…
Ik ben één van die mensen die het reclamecliché "Zet er een hond op, en…
Het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens iets heb gepost.…
De Zuid-Amerikaanse operator Claro speelt prachtig in op de verlangens en angsten van de "here…
Show, don't tell is één van de beste marketingstrategieën. Velen doen het dan ook, maar…