Categories: PR

Virgin Mobile begaat PR-flater

Virgin Mobile Australië gebruikt afbeeldingen van Flickr voor zijn nieuwe advertentiecampagne, “Are you with us or what?” Alle gebruikte afbeeldingen dragen een BY-licentie van Creative Commons, wat betekent dat de auteurs van de foto’s ermee ingestemd hebben dat derden hun werk mogen aanpassen en gebruiken voor commerciële doeleinden.

Volgens diezelfde licentie moet Virgin de auteurs, mits vermelding van hun website, niet om toestemming vragen, wat ze dus ook niet gedaan hebben. Maar nu blijkt een flink deel daar behoorlijk pissed om te zijn, met name diegenen die wat voor schut gesteld worden in de campagne. Gerechtvaardigd of niet? Wettelijk denk ik niet dat ze een legale poot hebben om op te staan, maar het is wel klantonvriendelijk van Virgin. Lees de reactie van Creative Commons hier.

,

Nicolas Chartier

Buzzing Bees is mijn blog. Ik ben freelance copywriter en eigenaar van Het Teksthuis. Wanneer ik geen copy, redactie of vertalingen aan het uitbroeden ben, hou ik mijn vinger hier aan de reclamepols. Zelf een leuke campagne gezien of gemaakt? Aarzel niet me te contacteren!

Share
Published by
Nicolas Chartier

Recent Posts

Dance Pony Dance

Mobiel internetprovider Three en Wieden+Kennedy hebben met het filmpje Dance Pony Dance een prachtig bewijs…

10 years ago

Het is een afwijking, mijnheer

Ik ben één van die mensen die het reclamecliché "Zet er een hond op, en…

10 years ago

Super Bowl 2013: alle reclamespots van de Super Bowl

Het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens iets heb gepost.…

10 years ago

You need a smartphone. Now.

De Zuid-Amerikaanse operator Claro speelt prachtig in op de verlangens en angsten van de "here…

10 years ago

De geïmporteerde advertentie van DHL

Show, don't tell is één van de beste marketingstrategieën. Velen doen het dan ook, maar…

10 years ago