Random Acts of Kindness: Santa’s Forgotten Letters

Reclame zoekt steeds opnieuw andere manieren om door het schild van consumenten heen te breken. En in de afgelopen jaren bleek dat tot mijn grote vreugde steeds vaker ook positief voor de consument: merken begonnen hun klanten entertainment aan te bieden in plaats van reclameboodschappen, of bogen hun boodschap om in iets dat de consument ook echt kon gebruiken. De laatste trend zijn de RAK‘s of Random Acts of Kindness. Wikipedia omschrijft ze als volgt: “A random act of kindness is a selfless act performed by a person or persons wishing to either assist or cheer up an individual.” Natuurlijk zijn deze RAK’s helemaal niet zo selfless in onze reclamewereld: adverteerders hopen dat consumenten dit soort acties naar elkaar zullen doorsturen, net zoals ze dat in een ver verleden ook deden met virals. En net zoals dat met de intussen uitgestorven virals het geval was, zullen adverteerders steeds verder moeten gaan om het gehoopte viraal succes te bereiken, aangezien consumenten de achterliggende marketingstrategieën zullen inzien en bijgevolg steeds vaker de ‘Share’-knop negeren. Tot het succes uiteindelijk zal uitblijven en ook de RAK’s zullen verdwijnen. En dat vind ik jammer, want deze RAK’s zijn een van de weinige reclamevormen waarop we ook buiten ons reclamewereldje oprecht trots kunnen zijn. Niet uitmelken dus die handel, maar koesteren als was het je eigen kleine rakje.

Nicolas Chartier

Buzzing Bees is mijn blog. Ik ben freelance copywriter en eigenaar van Het Teksthuis. Wanneer ik geen copy, redactie of vertalingen aan het uitbroeden ben, hou ik mijn vinger hier aan de reclamepols. Zelf een leuke campagne gezien of gemaakt? Aarzel niet me te contacteren!

Share
Published by
Nicolas Chartier

Recent Posts

Dance Pony Dance

Mobiel internetprovider Three en Wieden+Kennedy hebben met het filmpje Dance Pony Dance een prachtig bewijs…

10 years ago

Het is een afwijking, mijnheer

Ik ben één van die mensen die het reclamecliché "Zet er een hond op, en…

10 years ago

Super Bowl 2013: alle reclamespots van de Super Bowl

Het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens iets heb gepost.…

10 years ago

You need a smartphone. Now.

De Zuid-Amerikaanse operator Claro speelt prachtig in op de verlangens en angsten van de "here…

10 years ago

De geïmporteerde advertentie van DHL

Show, don't tell is één van de beste marketingstrategieën. Velen doen het dan ook, maar…

10 years ago