Om het nieuwe seizoen van Big Brother Australia te lanceren, installeerde Marketforce Bluetooth-transmitters in twintig drukbezochte bushokjes.
Iedereen die Bluetooth in de buurt op had staan, kreeg automatisch twee berichtjes toegestuurd. Het eerste begon met “Im watching u“, gevolgd door de locatie waar de ontvanger stond, het tweede berichtje verwees 30 seconden later naar Big Brother.
Ongetwijfeld een effectieve campagne, maar is dit geen zuivere spam? Waar en wanneer hebben deze mensen hun goedkeuring gegeven om deze berichtjes te ontvangen? Spam op je e-mail is bovendien dagelijkse kost, maar spam op je gsm kan als ergerlijk intrusief overkomen, zeker als je je anonieme sms aanheft met “Im watching u”. Bad, bad advertising.
Over spam gesproken, Spanje heeft onze good old send2friend definitief verbannen. De LSSI (Ley de Servicios de la Sociedad de la Informacion) verbiedt voortaan het gebruik van ‘enviar a un amigo’ voor commerciële doeleinden. De LSSI beschouwt dit als spam, omdat de bestemmeling zijn toestemming niet heeft gegeven. Slecht nieuws voor vele marketeers, maar het verplicht hen meteen wel om hun acties eindelijk écht viraal te maken.
Big Brother Australia, Bluetooth, spam, Send2friend, send to friend, LSSI
Mobiel internetprovider Three en Wieden+Kennedy hebben met het filmpje Dance Pony Dance een prachtig bewijs…
Ik ben één van die mensen die het reclamecliché "Zet er een hond op, en…
Het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens iets heb gepost.…
De Zuid-Amerikaanse operator Claro speelt prachtig in op de verlangens en angsten van de "here…
Show, don't tell is één van de beste marketingstrategieën. Velen doen het dan ook, maar…