Categories: Social Media

KLM: an experiment on how happiness spreads

Eindelijk een adverteerder die het helemaal heeft begrepen! Luchtvaartmaatschappij KLM is begonnen met “An experiment on how happiness spreads“. Vier weken lang volgt een Surprise Team wie er via Foursquare incheckt op KLM venues over de hele wereld (waaronder ook Brussels Airport). Van zodra iemand incheckt, zoekt het Surprise Team achtergrondinformatie over de persoon op. Aangezien de meeste Foursquare-gebruikers ook profielen hebben op Twitter, Facebook en Linkedin, heeft het team genoeg informatie voorhanden om hun bezoekers op creatieve wijze te verrassen. Het Surprise team trekt er vervolgens op uit om de persoon te contacteren voor zijn vlucht vertrekt.

Zo kreeg één gelukkige voetbalfan die een wedstrijd zou missen tijdens een citytrip naar new York, een Lonely Planet aangeboden waarin het Surprise team alle voetbalbars in New York had aangeduid. Een andere die voor lange tijd naar Dubai vertrok, ontving een heimweepakket met Hollands eten. KLM publiceert zijn verrassingsacties op Twitter en Facebook.

Bijzonder leuk allemaal, maar levert het KLM ook echt iets op afgezien van een handvol nieuwe fans en de aandacht van enkele enthousiaste reclamegeeks? Zoals de naam van de campagne al aangeeft, wil KLM via dit experiment te weten komen wat de ROI is van Sociale media: de luchtvaartmaatschappij gaat opvolgen of mensen via sociale netwerken reageren op verrassingsacties, en tot welke conversaties die reacties leiden. De campagne loopt nog tot einde november. Hopelijk wil de luchtvaartmaatschappij zijn bevindingen daarna ook delen.

Update: Blijkbaar is KLM met deze campagne uiteindelijk meer dan 1 miljoen keer vermeld op Twitter. Niet slecht, lijkt me zo…

Made by Boondoggle Amsterdam.

Nicolas Chartier

Buzzing Bees is mijn blog. Ik ben freelance copywriter en eigenaar van Het Teksthuis. Wanneer ik geen copy, redactie of vertalingen aan het uitbroeden ben, hou ik mijn vinger hier aan de reclamepols. Zelf een leuke campagne gezien of gemaakt? Aarzel niet me te contacteren!

Share
Published by
Nicolas Chartier

Recent Posts

Dance Pony Dance

Mobiel internetprovider Three en Wieden+Kennedy hebben met het filmpje Dance Pony Dance een prachtig bewijs…

10 years ago

Het is een afwijking, mijnheer

Ik ben één van die mensen die het reclamecliché "Zet er een hond op, en…

10 years ago

Super Bowl 2013: alle reclamespots van de Super Bowl

Het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens iets heb gepost.…

10 years ago

You need a smartphone. Now.

De Zuid-Amerikaanse operator Claro speelt prachtig in op de verlangens en angsten van de "here…

10 years ago

De geïmporteerde advertentie van DHL

Show, don't tell is één van de beste marketingstrategieën. Velen doen het dan ook, maar…

10 years ago