Vorig jaar zag ik het kunstwerk Family Tree van Zhang Huan in het Centro de Arte Contemporáneo de Málaga hangen. U hebt het bekende werk vast ook al ergens gezien.
Door zijn bleke gezicht in verschillende, reusachtige foto’s te beschrijven met Chinese kaligrafieën tot het uiteindelijk pekzwart is, beeldt Huan het verlies uit van onze onschuld door alle verhalen en indrukken die we ongewild met ons meetorsen.
Live maakte dit werk een grote indruk op me, voor een groot deel waarschijnlijk omdat ik intussen zelf een handlanger van de oppervlakkige reclamecultuur was geworden.
Het maakt me dan ook behoorlijk pissig te merken hoe een cultuurzender als BBC dit kunstwerk zonder enige gêne noch verwijzing heeft gestolen om, oh ironie, reclame te maken voor hun nieuwe tv-seizoen.
Vond ik de laatste campagne van ING nog een grappige hommage en de gelijkenis tussen Telenet en Schweppes puur toeval, dan vind ik dit ergerlijke en beledigende diefstal. Mais bon, het is maar reclame, nietwaar?
BBC, BBC Two, BBC Two White Season, Zhang Huan, Family Tree, Plagiarism
Mobiel internetprovider Three en Wieden+Kennedy hebben met het filmpje Dance Pony Dance een prachtig bewijs…
Ik ben één van die mensen die het reclamecliché "Zet er een hond op, en…
Het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens iets heb gepost.…
De Zuid-Amerikaanse operator Claro speelt prachtig in op de verlangens en angsten van de "here…
Show, don't tell is één van de beste marketingstrategieën. Velen doen het dan ook, maar…