Wist u dat David Ogilvy zijn carrière is begonnen als huis-aan-huisverkoper van keukenovens? Hij deed zijn job zo goed dat het bedrijf hem vroeg een handleiding te schrijven voor hun verkopers. Tegenwoordig heeft OgilvyOne Worldwide blijkbaar zelf een tekort aan degelijke verkopers, want het bureau heeft een klopjacht uitgeschreven: “The search for the world’s greatest salesperson”.
Om deze ronkende titel in de wacht te slepen, moeten deelnemers een video insturen met hun salespitch voor… een baksteen. Want wie een baksteen kan verkopen, kan alles verkopen. De wedstrijd wordt aangekondigd via een Youtube-pagina met een hele resem grappige filmpjes en een Facebook Page gewijd aan de baksteen. De finalisten worden naar het reclamefestival van Cannes overgevlogen waar de uiteindelijke winnaar zal bepaald worden.
Bekijk het filmpje bij deze blogpost hier.
En de beloning voor de beste verkoper van de hele wereld? Een job van drie maanden bij Ogilvy. Hmm. De (f)lauwe hoofdprijs resulteert dan ook in nog veel flauwere kandidaten. En the world’s greatest salesperson? Dat is nog steeds David Ogilvy zelve, die zich nu waarschijnlijk omdraait in zijn graf.
Hat tip to (alweer) Lamazone!
Buzzing Bees is mijn blog. Ik ben freelance copywriter en eigenaar van Het Teksthuis. Wanneer ik geen copy, redactie of vertalingen aan het uitbroeden ben, hou ik mijn vinger hier aan de reclamepols. Zelf een leuke campagne gezien of gemaakt? Aarzel niet me te contacteren!
Maandenlang al is reclamebureau Euro RSCG Brussels aan het proberen…
Screenvision, de reclameregie voor Belgische bioscopen, verandert van naam en…
Ik weet dat het een torenhoog cliché is, maar een…