Buzzing Bees

Dagelijkse Dosis Creatieve Communicatie

Mitsubishi On Your Mark: Copycat?

Net in mijn mailbox ontvangen: de On Your Mark-show van Mitsubishi Motors. Naar aanleiding van de Europese lancering van de nieuwe Lancer Sportback en de vernieuwde Colt geeft Mitsubishi Motors 38 van deze wagens weg in een campagne die verdacht veel weg heeft van de Hyundai i30-campagne van vorig jaar. Maar beslist u vooral zelf:

OnYourMark

In de On Your Mark-show kunt u op Google Maps aanduiden waar u de Colt geleverd zou willen zien. De meest originele plekken worden beloond met een daadwerkelijke aflevering. Zoals bijvoorbeeld met krak dezelfde helikopter als in Duval Guillaumes i30-campagne. Wie bovendien een originele foto bijvoegt van de plek waar hij zijn wagen geleverd wilt zien, maakt daarenboven kans op de Lancer Sportback. Zoals in, inderdaad, Duval Guillaumes i30-campagne.

Toegegeven, helemaal gelijkaardig is de campagne niet.  LBi Nederland verpakte het geheel namelijk om niet meteen duidelijke redenen in een Japanse gameshow. Wat denkt u hiervan? Copycat of toeval?

Update: Volgens Wouter, de creatief achter deze campagne, is de gelijkenis inderdaad toeval. Lees zijn toelichting in de comments. Ik geloof hem. En u?

, , , , ,

11 Discussions on
“Mitsubishi On Your Mark: Copycat?”
  • De link met de posteractie die jij aanhaalt lijkt me toch veel onduidelijker als die met Hyundai hoor. Ik vermoed dat de Japanse show enkel voorbehouden is voor YouTube.

  • Heb net die Japanse Gameshow bekeken. Hij is niet beperkt tot youtube Pieter. Het is een online game, en nog best vet ook. 🙂 Heb hard gelachen met die rare Japanse shit. Straf dat een merk dit durft. (www.onyourmark.eu/gameshow)

    Enneuh, wat die copycat betreft, er zijn inderdaad enkele stevige gelijkenissen met de i30 campagne, maar ik kan me niet voorstellen dat een reclamebureau een campagne zomaar een op een kopieert. Daar wordt niemand beter van. Mijn gok is dan ook een jammerlijk toeval. En het ziet er hoe dan ook allemaal strak uit.

  • Hoi Geert,

    Leuk dat je je in de discussie mengt. Volgens je IP-adres heb je deze reactie verstuurd vanuit de burelen van LBi/Lost Boys, ik ga er dus vanuit dat je daar ook werkt 😉

    En volgens jou is deze gelijkenis een ongelukkig toeval. Zou best wel kunnen hoor. Is dat ook het standpunt van LBi?

    Misschien hebben jullie de campagne vorig jaar wel gezien, en is die in jullie onderbewustzijn blijven hangen zoals in dit filmpje:
    https://www.buzzingbees.be/2007/06/10/creatives-trappen-in-subliminale-val/

  • Yo Nicolas,

    Ik werk bij Lostboys ja, maar voor een ander klantenteam. Had de campagne nog niet bekeken maar kreeg deze blogpost zonet door van een collega. Ik ken het standpunt van LostBoys niet, ik spreek uiteraard voor mezelf. Ik kan me voorstellen dat ze er hier best verveeld mee zitten, maar zoals ik al zei, ik kan me niet inbeelden dat de creatieven dit concept doelbewust gekopieerd hebben. (Ik zal het eens vragen aan het team of ze Belgische variant gezien hebben) 😉

    Wat is jouw mening trouwens? Copycat? Of toeval?

  • Mijn eerste indruk was natuurlijk copycat vanwege de overduidelijke gelijkenissen. Maar toeval kan ook. En onderbewuste beïnvloeding. Ik vrees dat we het nooit echt zullen weten 😉

  • Ik dacht ook meteen aan de i30 campagne (waar ik het feit van de H in het logo als helikopterlandplaats sterker vind).

    Jamer dat ze dit bij LBi niet eerder gezien hebben. Was nochtans voldoende in de media.

  • Hey,

    Ik heb als creatief meegewerkt aan de On Your Mark campagne van Lbi. Sterker nog, ik ben een Belg die in Amsterdam woont en werkt. En ik kan je verzekeren, de i30 campagne was volledig onbekend bij mij en de rest van het team. Ik heb ‘m zeker nooit gezien, maar ik woon dan ook al drie jaar hier. Het is inderdaad best kut om er nu achter te komen dat Hyundai iets zeer gelijkaardig heeft gedaan in 2007.

    Niemand is er hier blij mee, dat kan je je wel voorstellen. Het was een zeer onaangename verassing voor ons.

    Ik denk, achteraf bekeken, dat we meer research hadden moeten doen, maar anderzijds had niemand van ons verwacht dat er een campagne zou bestaan die zó gruwelijk overeen komt met ons concept. Dit is best surrealistisch. Die helicopter bijvoorbeeld: de eerste heli die spontaan bij ons allen opkwam om een auto mee af te leveren was die Chinook. 🙂

    Ik kan me voorstellen dat het moeilijk te geloven is dat alle overeenkomsten op toeval berusten maar toch is het simpelweg zo. En tja, dát kan je gewoon aannemen of niet. 🙂
    En hoe jammer ik het als creatief ook vind, ik vind het stiekem best een compliment om hetzelfde te bedenken als Duval Guillaume. Het is een dik bureau met goeie creatieven.

    Oh, en die Japanse gameshow, bedoeld als viraal component van de campagne, is gelukkig wel lekker origineel en leuk. 🙂
    Cheers!

    Wouter

  • Na even googlen kwam ik op deze site terecht (ja, de wedstrijd is het enige waar ik nog aan denk de laatste dagen:P)

    Ik woon ook in België en had nog nooit van de hyundai-campagne gehoord.. Is die hier wel gevoerd?
    Toen ik de advertentie zag in Metro ben ik de site gaan bezoeken en ik was onmiddellijk verkocht. En ik moet toegeven: doeltreffend hoor, want telkens ik nu een mitsubishi colt of lancer zie stel ik me voor dat ik er zo een zou winnen, en dan krijg je echt een positief beeld van die wagens (al had ik dat wel al van mitsubishi, we hadden vroeger een galant, oerdegelijke wagen)
    Nu, dit effect had ik ook al bij Chevrolet, waar je eerder dit jaar 3 auto’s kon winnen door in één zin te zeggen waarom jij die zou verdienen. Creatieve wedstrijden zijn dan ook veel leuker dan die vervelende schiftingsvragen, nu kan je nog stiekem hopen dat jij de gelukkige wordt.

    on topic, ik denk niet dat doorsnee deelnemers wakker ligt van die gelijkenis, zo niet zijn ze er net zoals mij gewoon niet van op de hoogte.

    Greetz!