Buzzing Bees

Dagelijkse Dosis Creatieve Communicatie

Pizza Hut vs. TMF

Twee adverteerders pakten vorige week tegelijk uit met een nieuwe virale campagne waarin ze hun product aanprijzen via een verborgen camera die onwetende zelfstandigen in de luren legt. Maak u geen zorgen, dit is echt puur toeval. Wat mij vooral opviel was het kwaliteitsverschil.

Het Amerikaanse Pizza Hut lanceerde dit gedrocht in de VS:

Made by Mediocre Films (what’s in name).

Belgische muziekzender TMF lanceerde deze leuke reeks:


Made by Duval Guillaume.

Het verschil? Humor, link met het product, snelheid, doelgroep, lengte en ga zo maar verder. Of hebben wij Belgen gewoon een ander soort humor?

Wie nog enkele TMF-filmpjes wil zien, moet even klikken:



, , , , ,

7 Discussions on
“Pizza Hut vs. TMF”
  • Het verschil: Mediocre Films is geen reclamebedrijf, het pizzafilmpje is niet in opdracht van Pizzahut gemaakt én is, in tegenstelling tot de TMF-filmpjes, geen opgezet spel.

    Net dat gelikte aan die filmpjes (snelheid, kwaliteit en reclameboodschap) gaat volgens mij het virale effect zeker niet ten goede komen.

  • Dit is wel degelijk in opdracht van Pizza Hut gemaakt en met goedkeuring van het merk gelanceerd. Pizza Hut werkte hiervoor met Zadby, een tussenbedrijf dat adverteerders met virale productiehuizen in contact brengt. Maar inderdaad, Mediocre Films is geen agentschap an sich maar een productiefirmaatje. Maar die grenzen zijn wat aan het vervagen, niet? Iedereen waagt zich tegenwoordig wel aan het uitdenken van concepten en noemt zich derhalve ‘ook een reclamebureau’, en alle reclamebureau’s beginnen inhouse te produceren…

  • In dat geval is de productintegratie inderdaad ondermaats. Ik blijf er wel bij dat niet-opdringende brand placement in een amateuristisch filmpje een groter viraal potentieel heeft dan een afgewerkte tv-spot.

  • Als het een goed amateuristisch filmpje is wel ja. Maar er bestaat ook nog zoiets als bad buzz. 😉 Ik geloof niet echt in het dogma alle reclame is goede reclame…

  • Idd, het eerste is ‘ik kan dat ook’ het tweede is ‘reclame’. Pak minder aantrekkelijk in vorm.

    Daarnaast vind ik de TMF-reclame ronduit slecht que boodschap. In tijden van recessie, zorgen rond koopkracht etc met het doodleuke ‘gratis is een basisrecht reondstrooien?’.

    De slogan kan een gegeven zijn, en kan zelfs goed werken, maar dan is dit de slechtste uitwerking die in het huidig klimaat mogelijk was.

    Ik zag’m reeds op tv en had spontaan een – welke navelstaarder durft nu met zoiets fouts afkomen. Niks klopt in mijn ogen. Niet het formata, niet de kwaliteit, niet de invulling van de boodschap.

  • Reclame heeft niet altijd een positief effect, maar ik denk dat je al veel verkeerd moet doen om een negatief effect te bekomen!