← Terug naar de startpagina

Over dood en leven van spam

Om het nieuwe seizoen van Big Brother Australia te lanceren, installeerde Marketforce Bluetooth-transmitters in twintig drukbezochte bushokjes.

Big Brother Australia

Iedereen die Bluetooth in de buurt op had staan, kreeg automatisch twee berichtjes toegestuurd. Het eerste begon met “Im watching u“, gevolgd door de locatie waar de ontvanger stond, het tweede berichtje verwees 30 seconden later naar Big Brother.

Big Brother Australia

Ongetwijfeld een effectieve campagne, maar is dit geen zuivere spam? Waar en wanneer hebben deze mensen hun goedkeuring gegeven om deze berichtjes te ontvangen? Spam op je e-mail is bovendien dagelijkse kost, maar spam op je gsm kan als ergerlijk intrusief overkomen, zeker als je je anonieme sms aanheft met “Im watching u”. Bad, bad advertising.

Over spam gesproken, Spanje heeft onze good old send2friend definitief verbannen. De LSSI (Ley de Servicios de la Sociedad de la Informacion) verbiedt voortaan het gebruik van ‘enviar a un amigo’ voor commerciële doeleinden. De LSSI beschouwt dit als spam, omdat de bestemmeling zijn toestemming niet heeft gegeven. Slecht nieuws voor vele marketeers, maar het verplicht hen meteen wel om hun acties eindelijk écht viraal te maken.

Via

, , , , ,

Comments

  1. [...] hou van creatieve communicatie in bushaltes (dat had u hier, hier, hier, hier en hier misschien al gemerkt). Mensen staan er te springen om verstrooiing. Ze hebben er niets anders te [...]

  2. Jurgen Dedeckere says:

    Bluetooth broadcasting is imo niet echt spam aangezien er toestemming vereist is om het bericht te ontvangen. De GSM zal dus eerst aan zijn gebruiker vragen of hij het betreffende bericht wil ontvangen.

  3. Nicolas says:

    Dan is het inderdaad niet ‘echt’ spam. Feit blijft toch dat de gebruiker ongevraagd via gsm wordt aangesproken door een adverteerder. Die gebruiker mag dan weliswaar alsnog weigeren, en andere reclame is in 90% van de gevallen ook ongevraagd, maar om een of andere reden blijf ik reclame via gsm irritant vinden. Misschien ben ik daarin een uitzondering.