← Terug naar de startpagina

KLM: an experiment on how happiness spreads

Eindelijk een adverteerder die het helemaal heeft begrepen! Luchtvaartmaatschappij KLM is begonnen met “An experiment on how happiness spreads“. Vier weken lang volgt een Surprise Team wie er via Foursquare incheckt op KLM venues over de hele wereld (waaronder ook Brussels Airport). Van zodra iemand incheckt, zoekt het Surprise Team achtergrondinformatie over de persoon op. Aangezien de meeste Foursquare-gebruikers ook profielen hebben op Twitter, Facebook en Linkedin, heeft het team genoeg informatie voorhanden om hun bezoekers op creatieve wijze te verrassen. Het Surprise team trekt er vervolgens op uit om de persoon te contacteren voor zijn vlucht vertrekt.

KLM

Zo kreeg één gelukkige voetbalfan die een wedstrijd zou missen tijdens een citytrip naar new York, een Lonely Planet aangeboden waarin het Surprise team alle voetbalbars in New York had aangeduid. Een andere die voor lange tijd naar Dubai vertrok, ontving een heimweepakket met Hollands eten. KLM publiceert zijn verrassingsacties op Twitter en Facebook.

Bijzonder leuk allemaal, maar levert het KLM ook echt iets op afgezien van een handvol nieuwe fans en de aandacht van enkele enthousiaste reclamegeeks? Zoals de naam van de campagne al aangeeft, wil KLM via dit experiment te weten komen wat de ROI is van Sociale media: de luchtvaartmaatschappij gaat opvolgen of mensen via sociale netwerken reageren op verrassingsacties, en tot welke conversaties die reacties leiden. De campagne loopt nog tot einde november. Hopelijk wil de luchtvaartmaatschappij zijn bevindingen daarna ook delen.

Update: Blijkbaar is KLM met deze campagne uiteindelijk meer dan 1 miljoen keer vermeld op Twitter. Niet slecht, lijkt me zo…

Made by Boondoggle Amsterdam.

Comments

  1. tom de bruyne says:

    Je opmerking is heel terecht. de case is pas echt interessant asls we hebben weten inzichtelijk maken hoe happiness verspreidt. Dat is absoluut de bedoeling. we zijn nu nog met de edit bezig van het case filmpje.
    hartelijke groeten,
    Tom
    boondoggle amsterdam

  2. Nicolas Chartier says:

    Dank je voor je reply. Ik kijk uit naar dat filmpje!

  3. [...] Eerst was er KLM, dat klanten in zijn luchthavens selecteerde via Foursquare om vervolgens een Suprise Team naar hen uit te sturen met een gepersonaliseerd [...]