Buzzing Bees

Dagelijkse Dosis Creatieve Communicatie

Kevin Polof of hoe pijnlijk een buzz kan zijn

Kevin Polof ontmoette de liefde van zijn leven op de trein van Luik naar Brussel. Zoals zovele jonge leeuwen ontbrak hem echter de moed zijn toekomstige eega aan te spreken. Dom, besefte hij achteraf, en dus zette de jongeman een ware klopjacht op poten. Zijn enige aanwijzingen: de roze sjaal die het meisje vergat op de trein en de tekening die hij van haar maakte.

Love_of_pink

Kevin geeft zichzelf 20 dagen om zijn onbekende geliefde terug te vinden, tot en met 24 januari. Daarna geeft hij het op. Om in zijn queeste te slagen, lanceert hij de blog www.20dagen.be (www.20jours.be en françois), en schakelde Facebook, Youtube en Twitter in. In de hoop dat iedereen met hem mee zou zoeken, vertelde hij zijn verhaal alvast aan een enthousiaste Sofie Lemaire tijdens Music For Life, verspreidde hij flyers in de hoofdstad en organiseerde hij zelfs een heuse guerrilla in de Brusselse studentenwijken. Een liefdesverhaal in 360° dus.

Allemaal heel erg mooi, maar wat heeft dit dan te zoeken op Buzzing Bees? Wel, Kevin Polof is een anagram van Love of Pink, het nieuwe meisjesparfum van Lacoste. En het hele verhaal is een grootschalige buzzcampagne, naar ik me heb laten influisteren opgezet door Grey. Behoorlijk indrukwekkend, ware het niet dat je voor buzz bloggers nodig hebt, en dat die bloggers fake verhalen van marketingbureaus kotsbeu blijken te zijn. De buzz slaat dus in eerste instantie niet aan en de hele campagne lijkt een stille dood te zullen sterven, ondanks de (overdreven) aandacht van Le Soir.

Tot freelance copywriter en blogger Baudouin Van Humbeek de mat aanveegt met Procter & Gamble, moederbedrijf van het parfum, op zijn blog Everybody needs Somebaudy. In één post maakt hij de campagne met de grond gelijk. Procter & Gamble durft of wil niet reageren, ook niet nadat Baudouin hen uitdrukkelijk uitdaagt. Het gevolg is algemene hilariteit in de Waalse blogosfeer, de gewraakte post die als eerste komt te staan in Google en een slimme jongen die ontdekt dat Kevin Polof een exacte kopie is van een vroegere Franse campagne. De buzz lijkt dus alsnog aan te slaan, maar waarschijnlijk niet zoals Procter & Gamble zich het had ingebeeld. Social Marketing, ain’t it a bitch? 🙂

Hat tip to Pascal!

, , , , ,

2 Discussions on
“Kevin Polof of hoe pijnlijk een buzz kan zijn”