← Terug naar de startpagina

Fokkie! De fokkiefoon

Net als Goeiemoggel in Nederland heeft Vlaanderen sinds enkele maanden een nieuw woord te danken aan de reclamewereld: fokkie. Voor de lezers uit het verre noorden en radioloze Vlamingen: Fokkie is een hilarische radiocampagne voor koffiemerk Douwe Egberts, waarin een man niet uit zijn woorden raakt voor hij zijn ochtendlijke kop koffie (in zijn woorden: fokkie) op heeft. Je kan de radiospots hier herbeluisteren.
Duval Guillaume, het bureau achter de campagne, heeft hier nu een staartje aan gebreid met de Fokkiefoon. Dit weekend schakelen we namelijk over naar het zomeruur. Via fokkiefoon.be kan je een wake-up call aanvragen voor jezelf of iemand anders, zodat die volgende week op tijd uit zijn bed raakt. Op een uur naar jouw keuze krijgt de persoon in kwestie dan een oproep met een geluidsfragment à la fokkie.

fokkiefoon

Leuk idee, maar er lijkt me toch een vette adder onder het gras te zitten. Is het hier niet heel verleidelijk om vriend en/of vijand een loer te draaien door hen veel te vroeg uit bed te bellen? En gaat die persoon Douwe Egberts dan niet voor eeuwig en een dag vervloeken? Ik zou het toch alleszins doen, ook al ben ik dan een grote fokkie-fan.  Of heb ik een vreselijk slecht karakter?

Me toegestuurd door Pietel.

, , , ,

gepost in Branding, Buzz Comments

Comments

  1. Pietel says:

    Thx voor het bericht.

    Btw, de Goeiemoggel campagne kwam er na de Fokkie campagne, die al in 2006 is gestart. :)

  2. Nicolas says:

    My bad!

  3. Claudio says:

    Een beetje in lijn met de Fokkie campagne hebben we bij Boulevart, ter aangelegenheid van 25 jaar StuBru (Brudio Stussel) een verbrudiostusselaar gebouwd. Iedereen die dus de man wil nadien van in de Fokkie reclame kan eens oefenen op http://www.verbrudiostusselaar.be .

  4. [...] découvert via Buzzing Bees [...]

  5. Yannick says:

    Die loer draaien kost je wel geld, je dient namelijk te bevestigen via sms en die bevestiging kost je 1 euro per sms. Dat zal alleszins toch al tegenhouden dat je iedereen in je telefoonboek te grazen wilt nemen.

  6. Yannick says:

    en off-topic:

    Op m’n blog heb ik enkele maandjes terug geschreven over de natte droom die goeiemoggel is voor adverteerders. Later hoorde ik een anekdote waaruit bleek dat dan toch niet elke Nederlander vertrouwd was met het nieuwe woord: in Nederland is er ergens een grote barfight ontstaan nadat een café bezoeker de bar betrad met de woorden ‘goeiemoggel’.. er was namelijk iemand die dacht de binnenkomer ‘mongool’ bedoelde.

  7. Nicolas says:

    Lol! ‘Fokkie’ zou je trouwens ook wel eens makkelijk kunnen misverstaan… ;-)
    On topic: ik vind 1 euro een vrij goedkope loer hoor.

  8. Pietel says:

    @ Yannick: we know. De merde is dat er een kost is, die ergens moet verhaald worden.

    En de klant heeft zijn centen gestoken in de annonces in de gazet, in het webdevelopment en het opzetten van de

    Hoe meer mensen de service gebruiken, des te beter. Het leukste zou inderdaad zijn als je heel je adresboek kan beetnemen. Zelf heb ik er twee verstuurd. Dat waren twee mensen voor wiens nachtrust te verstoren, ik telkens 1€ over had. :)

  9. Lismond Yves says:

    Met alle respect voor uw “reclame-stunt-uitvinding”… Maar het woord Fokkie ipv koffie, net als “Charme wokko” voor warme choco en bvb “spiedeovelleke” ipv videospelleke, is al minstens 12 jaar geleden onstaan en werd dagelijks gebruikt (taverne Wimbledon, zeepstraat Bilzen), en is vandaaruit in gebruik geraakt in gans de horeca van Bilzen… Als toenmalig eigenaar van deze zaak kan ik ‘t weten, en enkele honderden mensen kunnen dit bevestigen… Uw zogezegde reclamegenieën zijn dus eigenlijk goedkoop plagiaat aan ‘t toepassen… grtz

  10. Tokkie says:

    Excuseer! Mijn grootvader zaliger, café-uitbater in Wommelgem, haspelde al woorden en lettergrepen door elkaar om ons en zijn klanten aan het lachen te brengen en dat was véél langer geleden dan 12 jaar. Dus het is zeker niet “ontstaan” in Bilzen.